Korzystny wyrok w sprawie zwolnienia dla spółek holdingowych
- Wysłane przez Adam Giedrojć
- Kategorie CIT
- Data 27 czerwiec 2023
Przepisy o spółkach holdingowych zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. Początkowo jednym z warunków, aby spółka stanowiła spółkę holdingową, a tym samym była uprawniona do skorzystania z uprawnień przysługujących spółkom holdingowym było wspomniane w art. 24m pkt lit. a ustawy o CIT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r.) posiadanie, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej.
Wydawałoby się, że te proste przepisy dotyczące spółek holdingowych nie powinny sprawiać problemów z ich interpretowaniem. Jednakże Dyrektor KIS postanowił nieco skomplikować życie podatnikom. Zgodnie z interpretacjami indywidualnymi wydawanymi przez ten organ podatkowy przez okres co najmniej 1 roku, o którym mowa w art. 24m pkt lit. a ustawy o CIT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r.) powinien być liczony od 1 stycznia 2022 r. czyli od wejścia w życie przepisów o spółkach holdingowych. Dyrektor KIS wskazał na to m.in. w interpretacjach indywidualnych z dnia:
- · 29 grudnia 2022 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.803.2022.1.PC,
- · 25 października 2022 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.252.2022.2.IZ,
- · 20 września 2022 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.191.2022.1.IZ,
- · 30 sierpnia 2022 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.364.2022.2.IZ.
Przykładowo w powołanej powyżej interpretacji z dnia 29 grudnia 2022 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.803.2022.1.PC Dyrektor KIS wskazał, że „Podkreślenia wymaga, że w praktyce pierwszym rokiem, w którym będzie możliwe skorzystanie ze zwolnień w reżimie holdingowym będzie rok 2023. Jako, że przepisy o reżimie holdingowym weszły w życie 1 stycznia 2022 r., ten moment należy uznać za rozpoczynający bieg rocznego okresu, w którym powinny być spełnione warunki, przewidziane w przepisach o reżimie holdingowym. W świetle powyższych wyjaśnień, skoro pierwszym rokiem w którym będzie możliwe skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych dla spółki holdingowej będzie rok 2023, to nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy CIT, w stosunku do udziałów spółki zależnej, których sprzedaż nastąpiła/nastąpi w 2022 r.”
Nie sposób jest zgodzić się z taką argumentacją organu podatkowego. Z literalnego brzmienia powołanego przepisu, ani z ustawy nowelizującej wprowadzającej ten przepis nie wynika, aby okres 1 roku, o którym mowa w art. 24m pkt lit. a ustawy o CIT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r.) należało liczyć dopiero od wejścia w życie tego przepisu.
Również skoro w art. 70 ust. 1 ustawy nowelizującej z dnia 29 października 2021 r. (tzw. Polski Ład) zostało przewidziane, że przepisy dotyczące spółek holdingowych stosuje się do przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r., to założenie przyjęte przez Dyrektora KIS, że zwolnienie będzie przysługiwać dla przychodów uzyskanych od 1 stycznia 2023 r. (a takie konkluzje wynikają z interpretacji organu) jest niezgodne z przepisami prawa.
Wskazać należy, że jeśli celem racjonalnie działającego ustawodawcy byłoby odroczenie terminu, od którego przysługiwać ma zwolnienie do 1 stycznia 2023 r., to znalazłoby to wprost swoje odzwierciedlenie w przepisach.
Na szczęście innego zdania niż Dyrektor KIS był WSA w Poznaniu, który wyrokiem z dnia 10 marca 2023 r. sygn. akt I SA/Po 834/22 (orzeczenie nieprawomocne) uchylił interpretację indywidualną, w której organ podatkowy zajął wskazane powyżej stanowisko. Wskazać należy, że organ w uchylonej interpretacji organ podatkowy dodatkowo wskazał, że spółka, aby została uznana za holdingową musi spełniać również pozostałe warunki przez co najmniej rok (co również nie ma oparcia w przepisach).
WSA wskazał, że „Zwrócić należy również uwagę na postanowienia art. 70 ust. 1 ustawy nowelizującej. W przepisie tym przewidziano, że przepisy znowelizowanej ustawy o PDOP stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r. Aprobata przyjętej przez organ wykładni zakładającej, że termin o którym mowa w art. 24m pkt 2 lit. a) ustawy o PDOP należy liczyć począwszy od 01 stycznia 2022 r. skutkowałaby tym, że sporne zwolnienie mogłoby znaleźć zastosowanie dopiero od 01 stycznia 2023 r. Tymczasem z mocy niebudzącego wątpliwości interpretacyjnych przepisu przejściowego art. 70 ust. 1 ustawy nowelizującej wynika, że ustawę o PDOP w nowym brzmieniu należy stosować do przychodów uzyskanych już od 01 stycznia 2022 r. Zastosowanie ustawy o PDOP w nowym brzmieniu względem przychodów uzyskanych już od 01 stycznia 2022 r. wymaga aby przy obliczaniu okresu o którym mowa w art. 24m pkt 2 lit. a) ustawy o PDOP uwzględnić również okres przed dniem wejścia w życie wskazanego przepisu. Treść wskazanego ostatnio przepisu nie zawiera żadnych sformułowań pozwalających na przyjęcie, że termin, o którym mowa w tym przepisie należy liczyć dopiero od 01 stycznia 2022 r. W konsekwencji nie sposób podzielić również poglądu organu głoszącego, że to wskazana ostatnio chwila jest datą, w której rozpoczął bieg roczny okres odnoszony do warunków, od których spełniania uwarunkowano uznanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością bądź też spółki akcyjnej za spółkę holdingową.”.
Obecnie ustawa o CIT (w brzmieniu od 1 stycznia 2023 r.) przewiduje, że wszystkie wymagania dotyczące spółki holdingowej i spółek zależnych, o których jest mowa w art. 24m ust. 1 ustawy o CIT muszą być spełnione przez co najmniej okres 2 lat, aby móc skorzystać z uprawnień przysługującym spółkom holdingowym. Na szczęście dla podatników Dyrektor KIS w interpretacjach dotyczących obecnie obowiązujących przepisów nie próbuje prowadzić podobnej narracji co w przypadku pierwotnego brzmienia przepisów o spółkach holdingowych – przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 24 stycznia 2023 r. nr 0114-KDIP2-2.4010.242.2022.1.SP Dyrektor KIS uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, że „[…] do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 o którym mowa w art. 24m ust. 2 znowelizowanej ustawy o CIT w brzmieniu, które obowiązywać będzie od 1 stycznia 2023 r. wlicza się także okres spełniania tych warunków przez Wnioskodawcę przed dniem 1 stycznia 2023 r.”.
Skoro Dyrektor KIS doszedł do wniosku, że od 2023 r. identyczny zapis o nieprzerwanym okresie oznacza, że należy liczyć także czas przed wejściem przepisu, to nam pozostaje liczyć na to, że organ sam dojdzie do prawidłowych wniosków i dokonując zmian pozostałych interpretacji dotyczących 2022 roku oszczędzi pracy sądom administracyjnym (i pieniędzy wszystkim podatnikom składającym się na koszty tych postępowań sądowo-administracyjnych).
Adam Giedrojć
Adam jest konsultantem podatkowym. Ukończył studia licencjackie na kierunku finanse i rachunkowość w PWSZ w Suwałkach oraz studia magisterskie na kierunku doradztwo podatkowe i administracja skarbowa na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Ponadto jest w trakcie zdobywania uprawnień doradcy podatkowego. Doświadczenie w podatkach zdobywał między innymi prowadząc biuro rachunkowe oraz pracując w kancelarii doradztwa podatkowego. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach dotyczących głównie podatków dochodowych, obejmujących bieżące doradztwo podatkowe. Przeprowadza także research’e podatkowe, przygotowuje komentarze i opinie podatkowe oraz wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych. Adam jest także autorem niemal 150 artykułów o tematyce dotyczącej podatków oraz składek ZUS, opublikowanych na stronach kancelarii i biura, a także w serwisach takich jak Legalis, Infor, Money.pl oraz Rzeczpospolita.