Okres korekty vat dla wydatków remontowych
- Wysłane przez Urszula Gryń
- Kategorie VAT
- Data 6 grudzień 2024
- Wstęp
Pamiętajmy, iż przy różnego rodzaju zdarzeniach związanych ze zmianą przeznaczenia nieruchomości wykorzystywanej w naszej działalności gospodarczej (np. wycofanie na cele prywatne, sprzedaż na zwolnieniu z podatku VAT, darowizna rodzinie), możemy mieć do czynienia z obowiązkiem korekty wcześniej odliczonego podatku naliczonego. Powyższy obowiązek nie dotyczy jedynie przypadków związanych z odliczeniem VAT od nabycia nieruchomości, czy wydatków ulepszeniowych związanych z nieruchomością a dotyczy – w określonych przypadkach – również drobnych wydatków remontowych poczynionych na nieruchomość. Okres korekty dla tego typu wydatków jest niewątpliwie krótszy niż dla np. wydatków ulepszeniowych powyżej 15.000 zł netto, natomiast pamiętajmy, że istnieje i w niektórych przypadkach będziemy zobowiązani do dokonania korekty VAT.
- Treść przepisów
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy o VAT 2 w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Na podstawie art. 91 ust. 7b ustawy o VAT w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
Stosownie do art. 91 ust. 7c ustawy o VAT jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
W myśl art. 91 ust. 7d ustawy o VAT w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.
- Zasady korekty wydatków remontowych
Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że jak wynika z art. 91 ust. 2 ustawy dla nieruchomości, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł i które zostały zaliczone do środków trwałych, ustawodawca przewidział 10-letni okres korekty licząc od roku, w którym nieruchomość oddana została do użytkowania, natomiast dla pozostałych środków trwałych (niebędących nieruchomościami) o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł - 5-letni okres korekty.
Przepis ten nie dotyczy jednak wydatków o charakterze remontowym. Dla tego typu wydatków – niezależenie od tego czy wydatek na remont przekroczył czy też nie kwotę 15.000 zł netto – korekty dokonuje się w przypadku, w którym w okresie korekty – 12 miesięcy – nastąpiła zamiana przeznaczenia nieruchomości (np. sprzedaż na zwolnieniu z VAT, wycofanie z działalności). W efekcie wydatki na remont, niezależnie od ich wysokości, skutkują koniecznością dokonania korekty VAT naliczonego, gdy od końca okresu rozliczeniowego (miesięcznego), w którym zakończono remont nie upłynęło 12 miesięcy (art. 91 ust. 7b i 7c ustawy). Korekcie będzie przy tym podlegać całość odliczonego podatku naliczonego od wydatków remontowych.
Urszula Gryń
Urszula Gryń jest doradcą podatkowym. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Szczecińskim. Doświadczenie zawodowe zdobywała od 2011 roku w polskiej kancelarii doradztwa podatkowego, w której zajmowała się zagadnieniami z zakresu bieżącego doradztwa podatkowego oraz postępowań podatkowych i sądowo-administracyjnych. Specjalizuje się w podatkach CIT i VAT oraz w podatku od nieruchomości. Doradzała firmom z branży nieruchomościowej, IT oraz licznym spółkom komunalnym i jednostkom samorządu terytorialnego. Reprezentowała klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.