Treść zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia kontroli i możliwe korekty
- Wysłane przez Kajetan Kubicz
- Kategorie Kontrole i postępowania
- Data 22 styczeń
Organy podatkowe zawiadamiają kontrolowanego o zamiarze wszczęcia kontroli zgodnie ze wzorem określonym w rozporządzeniu wykonawczym (formularz ZAW-K).
Spis treści:
Ordynacja podatkowa wskazuje, iż zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej powinno obejmować:
1) oznaczenie organu (nazwa i adres);
2) datę i miejsce wystawienia;
3) oznaczenie kontrolowanego (dane identyfikacyjne: imię i nazwisko lub pełna nazwa, NIP i adres);
4) wskazanie zakresu kontroli (zakres, rodzaj podatku i okres objęty kontrolą);
5) pouczenie o prawie złożenia korekty deklaracji;
6) podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia.
Jak również wskazywaliśmy we wcześniejszych artykułach zawiadomienie takie obejmuje również część poświęconą wyrażeniu zgody na wszczęcie kontroli lub złożenie wniosku o wszczęcie kontroli przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia.
Ważną częścią takiego zawiadomienie jest jednak ww. pouczenie dot. korekty.
Wyżej wspomniane pouczenie wskazuje, że w czasie kontroli uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu i przysługuje nadal po zakończeniu kontroli.
Zawieszenie to dotyczy jednak wyłącznie czasu w jakim kontrola jest prowadzona, a więc od momentu jej wszczęcia, który zwyczajowo związany jest z datą doręczenia nie ww. zawiadomienia, ale upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, do momentu jej zakończenia, którym jest data doręczenia protokołu kontroli.
Dodatkowo, zawieszenie obejmuje wyłącznie korektę w zakresie i za okres tożsamy z kontrolą. Możemy zatem skorygować deklarację w zakresie podatku jaki jest kontrolowany, o ile korekta dotyczy innego okres niż okres objęty kontrolą, lub dotyczy tego samego okresu, niemniej korekta obejmuje inny zakres niż zakres wskazany w zawiadomieniu (a kolejno w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli).
Warto o tym pamiętać, ponieważ korekta składana w czasie kontroli nie wywołuje żadnych skutków prawnych. Oznacza to, że korekta taka jest bezskuteczna i organy mogą kontynuować kontrolę, a końcowo uzgodnić określone nieprawidłowości. Nie będziemy mieli jednak do czynienia z uzgodnieniem 1:1 okoliczności jakie skorygowaliśmy bezskutecznie, ponieważ organ może określić m.in. dodatkowe zobowiązanie podatkowe (sankcyjne) oraz odsetki od stwierdzonej zaległości podatkowej.
Konsekwentnie czas otrzymania zawiadomienia to dobry czas na weryfikację zakresu kontroli i zastanowienie się nad słusznością dokonania korekty. W szczególności, że uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługuje nieprzerwanie do upływu okresu przedawnienia i może być dokonane w dowolnym czasie. Jeśli jednak kontrola zostanie już wszczęta musimy się liczyć z brakiem możliwości dokonania korekty i ryzykiem poniesienia dodatkowych obciążeń finansowych.
Kajetan Kubicz
Kajetan jest adwokatem i ekspertem z zakresu podatku VAT oraz Partnerem Kancelarii LTCA. Ukończył prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w jednej z największych kancelarii prawnych w Polsce oraz w międzynarodowej kancelarii doradztwa podatkowego i restrukturyzacyjnego świadcząc usługi bieżącego doradztwa podatkowego oraz uczestnicząc w licznych audytach podatkowych. Specjalizuje się w doradztwie na rzecz Klientów działających w branży budowlanej, transportowej, produkcyjnej oraz handlowej. Obecnie jest odpowiedzialny za bieżące doradztwo prawno-podatkowe, zarówno dla Klientów krajowych, jak i zagranicznych, głównie z obszaru VAT oraz w zakresie ulg podatkowych w podatkach PIT/CIT dotyczących rozwoju i innowacyjności. Jest autorem kilkuset wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych prawa podatkowego oraz o dokonanie klasyfikacji statystycznej towarów i usług. Autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego zwłaszcza w zakresie opodatkowania VAT. Włada biegle językiem angielskim.