Programy poleceń a sprzedaż premiowa – czyli o tym jak fiskus znowu zmienia zdanie
- Wysłane przez Agnieszka Fijałkowska-Wocial
- Kategorie PIT
- Data 12 wrzesień 2024
Jeszcze na początku tego roku organy podatkowe potwierdzały, że programy poleceń mogą stanowić sprzedaż premiową. Dyrektor KIS w licznych interpretacjach potwierdzał, że ustawodawca posługuje się pojęciem "nagród związanych ze sprzedażą premiową", a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca zwalnia z podatku "wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową", a nie "nabywcę" lub "nagrodę dla nabywcy".
Niestety w ostatnich trzech miesiącach podejście fiskusa uległo drastycznej zmianie. Aktualnie, w ocenie organów, sprzedaż premiowa oznacza bezpośrednie premiowanie (nagradzanie) sprzedaży, a nie innej czynności, tj. polecenia towarów lub usług danego podmiotu potencjalnie innym kontrahentom, nawet gdy doprowadza to do zawierania umów sprzedaży przez te inne osoby.
Kolejna zmiana podejścia organów podatkowych wskazuje jak istotne jest zabezpieczanie własnego stanowiska i sposobu postępowania poprzez interpretacje indywidualne. Nawet jeśli w podobnych stanach faktycznych są wydawane jedynie korzystne rozstrzygnięcia, należy liczyć się z możliwością zmiany stanowiska fiskusa. Jeśli dana kwestia jest istotna i materialna dla podatnika powinien on każdorazowo rozważyć złożenie własnego wniosku do Dyrektora KIS.
Dotychczasowe stanowisko organów
Aktualnie wydawane interpretacje
Co mówią przepisy?
Art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT wskazuje, że od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu m.in. nagród związanych ze sprzedażą premiową w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Jednocześnie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wolna od podatku dochodowego jest m.in. wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 2000 zł. Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Zatem, w myśl tego przepisu zwolnieniu podlegają m.in. nagrody związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł i nagrody te nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem, aby:
- otrzymana nagroda była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
- jednorazowa wartość nagrody nie przekroczyła kwoty 2000 zł,
- nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Pomimo że ustawodawca posłużył się w omawianym zwolnieniu wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie zdefiniował tego pojęcia w ustawie. Wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w kodeksie cywilnym jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.
Dotychczasowe stanowisko organów
Jeszcze na początku tego roku organy podatkowe potwierdzały, że nagrody przyznawane w ramach programów poleceń - za skuteczne polecenie mogą być uznawane za nagrody związane ze sprzedażą premiową.
Dyrektor KIS uważał, że ustawodawca posługuje się pojęciem "nagród związanych ze sprzedażą premiową", a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca zwalnia z podatku "wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową", a nie "nabywcę" lub "nagrodę dla nabywcy". Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Uznawano, że osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Organ podkreślał, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą.
Wskazywano, że zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową powinien odnieść się do celu jaki ma realizować to zwolnienie, gdzie rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele mają realizować wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania uczestników danej akcji do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług.
Potwierdzały to m.in. interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
- z dnia 14 maja 2021 r., nr 0112-KDWL.4011.20.2021.2.DK;
- z dnia 24 czerwca 2021 r., nr 0115-KDIT2.4011.343.2021.1.HD;
- z dnia 22 maja 2023 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.236.2023.2.KF;
- z dnia 11 kwietnia 2022 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.55.2022.1.AK;
- z dnia 5 lutego 2024 r., nr 0115-KDIT2.4011.522.2023.1.ENB.
Aktualnie wydawane interpretacje
Obecnie Dyrektor KIS stoi na stanowisku, że rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie nabywcy/kupującego (klienta/kontrahenta/konsumenta) do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty sprzedawcy (przedsiębiorcy), wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedaży przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami.
Mając na uwadze powyższe, fiskus twierdzi aktualnie, że omawiane zwolnienie w PIT ma zastosowanie tylko i wyłącznie do nagród wydawanych przez sprzedawcę nabywcy (kupującemu). Nabywca kupując dany towar/usługę za określoną kwotę zachowuje się w sposób określony przez podmiot przyznający premię. Według aktualnego stanowiska organów podatkowych sprzedaż premiowa oznacza bezpośrednie premiowanie (nagradzanie) sprzedaży, a nie innej czynności, tj. polecenia towarów lub usług danego podmiotu potencjalnie innym kontrahentom, nawet gdy doprowadza to do zawierania umów sprzedaży przez te inne osoby.
W świetle obecnego stanowiska organów podatkowych zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, zostały objęte nagrody, w związku z zawarciem umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, otrzymane wyłącznie przez kupującego (nabywcę) od sprzedawcy towarów lub usług, których wartość nie przekracza kwoty 2000 zł i nagrody te nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Na gruncie wydawanych aktualnie interpretacji podatkowych:
- Przychód (gratyfikację) otrzymaną przez uczestnika programu poleceń z tytułu skutecznego polecenia usługi lub produktu nowemu klientowi, należałoby kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.
- W przypadku programu poleceń nie mamy do czynienia ze sprzedażą premiową. Tym samym do przychodów tych nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Niezależnie zatem od wysokości uzyskanych nagród przez Polecającego (czy ich wartość przekracza jednorazowo lub łącznie 2000 zł) przychód ten podlega opodatkowaniu wg skali podatkowej.
- Na organizatorze ciąży obowiązek informacyjny wynikający z art. 42a ust. 1 ustawy o PIT – tj. konieczność wystawienia PIT-11 i przekazania go w terminie do 31 stycznia roku następnego do US. Natomiast do końca lutego roku następnego do podatnika.
Powyższe stanowisko zaprezentowano między innymi następujących interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
- z dnia 23 sierpnia 2024 r. 0114-KDIP3-1.4011.454.2024.2.MS2,
- z dnia 10 lipca 2024 r. 0112-KDIL2-1.4011.447.2024.2.KF,
- z dnia 7 sierpnia 2024 r. 0114-KDIP3-1.4011.462.2024.2.MS2,
- z dnia 23 sierpnia 2024 r. 0114-KDIP3-1.4011.454.2024.2.MS2.
Agnieszka Fijałkowska-Wocial
Agnieszka jest doradcą podatkowym oraz managerem w Kancelarii LTCA
Ukończyła prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz zdobyła uprawnienia doradcy podatkowego.
Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe, w tym również w organach administracji skarbowej, gdzie zajmowała się prowadzeniem oraz nadzorowaniem postępowań podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.
W ramach Kancelarii LTCA koncentruje się na doradztwie z zakresu podatków dochodowych. Uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe, procesy restrukturyzacyjne, audyty podatkowe.
Reprezentuje klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi.